Tutaj jesteś: Home :: Gotowanie :: Działające sposoby na niejadka

Działające sposoby na niejadka

Gotowanie"Jeszcze troszkę", "jeszcze jedną łyżeczkę", "zjedz chociaż ziemniaki", "musisz zjeść wszystko w przeciwnym razie ..." to najczęściej popełniane przez rodziców błędy, którzy poniekąd chcą dobrze. Właściwe odżywianie dzieci ma wielkie znaczenie, dlatego po pierwsze proponuję poważną rozmowę z dzieckiem, oczywiście nie przy obiedzie 

Uzmysłowić dziecko czyli pierwsze koty za płoty
Nawet z trzyletnim dzieckiem można rozpocząć pogawędkę o zdrowym jedzeniu. Przy tej okazji możemy w atrakcyjny sposób spędzić z nim czas rysując zdrowe produkty, opisując je, opisując ich smak, mówiąc skąd się biorą, gdzie rosną. Pomysłów na taką zabawę z pewnością znajdziecie wiele. Maluch chłonie jak gąbka wszystko co mu powiemy, jest to więc bardzo dobry okres na zaszczepienie mu wiedzy o zdrowym odżywianiu.

Kolejnym krokiem jest robienie z dzieckiem zakupów. Zdajmy się po naszych prelekcjach na naszą pociechę i pozwólmy jej wrzucić do koszyka w sklepie to, co uważa za zdrowe i wartościowe. Dawanie dziecku pewnego rodzaju kontrolowaną przez nas samodzielność podczas zakupów zbuduje w nim poczucie ważności jego osoby dla całej rodziny. Dobrze wiemy jak na nas samych działają pochwały, uskrzydlają, dają siłę i chęć by działać dalej, nie zapomnijmy więc zrobić tego i przy tej okazji.

Przygotowania do posiłku
Im młodsze dziecko, tym większa jest jego ekscytacja z pomocy w kuchni. Wielu rodziców rezygnuje z niej, gdyż wydaje się być to tak trudne i czasochłonne, że aż niewarte wysiłku. W przyszłości jednak opłaca się to stukrotnie, a jako działający sposób na niejadka jest niezastąpiony. Dzieci uczestniczące w przygotowaniach do posiłku chętniej siadają do stołu i jedzą to w czym miały czynny udział.

Trzylatek umie wykonać proste czynności typu umyć warzywa, nakryć do stołu po uprzednim poinstruowaniu przez dorosłego, wymieszać sałatkę.
Czterolatek da sobie radę z wytarciem stołu przed nakryciem go, obierze banany, posmaruje kromki, a nawet sprosta zadaniu odmierzania składników.
Pięcioletnie dziecko jest już w stanie pokroić pewne produkty. Rodzice starszych dzieci mogą powierzyć im już bardziej odpowiedzialne obowiązki według własnego uznania.

Tu również przypominam o pochwaleniu malucha i podziękowaniu mu.

Przy stole
Dawanie dziecku możliwości wyboru oczywiście w granicach zdrowego rozsądku to główna zasada jaką dietetycy uznają za mającą duże znaczenie w pracy z dziećmi uchodzącymi za niejadki. Stawiając na stole coś, co dziecko chętnie jada zawsze będzie miało coś do zjedzenia i nie odejdzie od niego głodne.
Nie warto przykładać znaczącej wagi do tego, że dziecko je wciąż to samo. Dzieci mają napady jedzenia określonych rzeczy przez pewien okres czasu i z reguły są zdrowe. Zawsze można porozmawiać o swoich obawach z pediatrą.

Wskazówki:
1.    Podawaj dziecku małe porcje potraw, zawsze może poprosić o dokładkę nie zniechęcając się dużą ilością posiłku na talerzu.
2.    Nie mieszaj dziecku potraw, przykładowo jeżeli podajesz makaron z sosem, nałóż makaron z jednej, a sos z drugiej strony talerza. Większość dzieci lubi, gdy składniki potrawy nie są wymieszane.
3.    Nie zmuszaj malucha do jedzenia, gdy już cokolwiek zjadło. Lepiej wrócić do posiłku za 2 godziny, niż wprowadzać dziecko w napięcie.
4.    Nie traktuj jedzenia jako nagrody lub pociechy, co może doprowadzić do zaburzeń odżywiania.
5.    Dawaj dobry przykład, jedz urozmaicone jedzenie i eksperymentuj z nowymi daniami. Dziecko w naturalny sposób weźmie z Ciebie przykład.
6.    O ile to możliwe jedzcie wspólne posiłki przy stole.

Niejadek to nie ktoś z kim musimy toczyć odwieczną walkę, to mały człowiek, którego musimy zaprosić w świat smaków.


Komentarze

Dodaj komentarz

Treść wiadomości:
Nazwa użytkownika:
Adres e-mail:
Kod weryfikacyjny:

Najnowsze osobywięcej

Avatar Agusia78Avatar beenpl20Avatar NaomiAvatar NatalaAvatar mala274Avatar Aga42Avatar JonniAvatar ClaudiaAvatar Marta09