Tutaj jesteś: Home :: Gotowanie :: Zdrowie na widelcu czyli kuchnia dobra dla rozwoju dziecka i zdrowia rodziców

Zdrowie na widelcu czyli kuchnia dobra dla rozwoju dziecka i zdrowia rodziców

GotowanieNie ma pokarmów, które zapewniałyby bardziej wszechstronną ochronę przed zawałem serca niż białka. Ryby są źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które regulują rytm pracy serca i przeciwdziałają zakrzepom krwi. Najzdrowsze dla serca są ryby morskie, będące bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Do najpopularniejszych należą łosoś i tuńczyk, ale nie należy zapominać o makrelach, śledziach, sardynkach oraz dorszu atlantyckim. Dorsz to źródło cennych witamin, minerałów oraz tłuszczów. Obecność dorsza w naszej diecie m.in wzmacnia odporność, poprawia krążenie.

To co najlepsze w rybach morskich
Największą zaletą dorsza jest duża zawartość białka i selenu, który wzmacnia odporność. Dodatkowo zawiera bardzo cenne witaminy z grupy B. Witamina B1 odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego, chroni przed zaburzeniami pracy serca oraz układu pokarmowego. Witamina B2 odpowiada za stan i zdrowie skóry. Witamina B12 chroni przed anemią, witamina B6 nie tylko odpowiada za metabolizm białek i węglowodanów.
Poprawia pracę serca i reguluje ciśnienie tętnicze. Natomiast witaminy A i E zapobiegają powstawaniu zmarszczek. W dorszu obecna jest również witamina PP czyli niacyna, która obniża poziom cholesterolu. Ponadto zawartość jodu reguluje działanie tarczycy i wytwarzanych przez nią hormonów, które mają wpływ na działanie całego organizmu.Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek mieści się w 100 gramach dorsza.

Jednak największą zaletą nie tylko dorsza, ale wszystkich ryb są kwasy Omega-3. Mają on szczególne znaczenie zwłaszcza dla dzieci.Wspomagają ich prawidłowy rozwój zarówno ruchowy jak i umysłowy. U dorosłych poprawiają pamięć oraz zapobiegają chorobom serca. Dodatkowo dorsz zawiera kwasy omega – 6. Wpływają one korzystnie na pracę nerek oraz wątroby. Przyspieszają gojenie ran, zapobiegają zakażeniom, obniżają poziom cholesterolu. Wapń, fosfor oraz witamina D wspomagają budowę kości. Ciało dorsza w ponad 60 proc. składa się z tłuszczu, z którego wyrabia się tran, a jego regularne spożywanie zapobiega powstawaniu cukrzycy oraz leczy dnę moczanową. Mimo dużej zawartości tłuszczów dorsz jest jedną z najmniej kalorycznych ryb. W 100 gramach świeżej ryby mieści się zaledwie 80 kcal(taka ciekawostka dietetyczna dla mamy)

Dzisiaj polecamy znakomite i szybkie danie obiadowe:
Pieczony dorsz z papryką i szpinakiem (czyli jak nauczyć dziecko jeść szpinak)

Składniki (dla 4 osób)
4 filety ze świeżego dorsza
10-12 liści szpinaku
1 papryka czerwona
2 łyżeczki soku z cytryny
2 łyżki oleju
Sól, pieprz, gałka muszkatołowa do smaku

Przygotowanie ryby:
Filet oczyścić i osuszyć, szpinak umyć, paprykę pokroić w piórka.
Kawałek folii aluminiowej posmarować olejem, filet z dorsza przyprawić solą i pieprzem oraz skropić sokiem z cytryny, obłożyć papryką, następnie owinąć szpinakiem. Szpinak oprószyć gałką muszkatołową.
Całość zawinąć w folię i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 25 minut. Po wyjęciu odchylić folię i zostawić na 5-10minut, aby nagromadzony sos lekko odparował i ostygł.
Najlepiej smakuje z bagietką lub ciemnym ryżem.

Smaczego!!


Komentarze

Dodaj komentarz

Treść wiadomości:
Nazwa użytkownika:
Adres e-mail:
Kod weryfikacyjny:

Najnowsze osobywięcej

Avatar AniaaAvatar LucynkaAvatar Kacper8407Avatar Naomi77Avatar Naomi24Avatar Agusia78Avatar beenpl20Avatar NaomiAvatar Natala