Tutaj jesteś: Home :: Dziecko :: Noworodek :: Rozwój mózgu dziecka w jego pierwszym roku życia

Rozwój mózgu dziecka w jego pierwszym roku życia

Pierwsze 3 miesiące życia noworodka. W trakcie pierwszych trzech miesięcy życia, ludzki noworodek w swoim postrzeganiu otoczenia kieruje się jedynie instynktem.W tym czasie, pierwszoplanową rolę w jego reakcjach odgrywają więc naturalne, wrodzone odruchy, wytworzone u naszego gatunku w trakcie lat ewolucji, które pomagają nam ludziom przeżyć. W miarę upływu czasu, mózg dziecka zaczyna się uczyć i dzięki temu powoli zaczyna przyswajać sobie informacje oraz odpowiednio je rozpoznawać i klasyfikować. Pewne bodźce dziecko zaczyna odróżniać już w fazie prenatalnej, czyli przedurodzeniowej (np. przez powłoki brzuszne matki słyszy muzykę i uczy się rozpoznawać głos rodziców). Po urodzeniu uczy się jednak m.in. odróżniać muzykę od hałasu, poszczególne smaki i dotyk, ciepło od zimna, sytuacje miłe od nieprzyjemnych. To właśnie nauka rozpoznawania miłych sytuacji sprawia, że dla noworodka ssanie matczynej piersi jest odczuwane jako coś bardzo przyjemnego, dobrze się kojarzącego i przez to pożądanego. Na tej samej zasadzie miła jest kąpiel oraz dotyk i zapach matczynego ciała.
W pierwszym miesiącu życia noworodki nie tylko siusiają w niekontrolowany sposób w pieluszkę, ale np. widzą jeszcze niewyraźnie. W wieku 2-3 miesięcy uczą się jednak wodzić już oczami za poruszającymi się przedmiotami, chociaż ich wzrok nadal jeszcze nie jest dobrze rozwinięty. Mało rodziców w ogóle o tym wie. A przecież to właśnie dlatego tak ważne są wtedy zabawki ruchowe, bo takie pozwalają dziecku w ogóle je dostrzec! Dziecko z tym czasie lubi także mocno kontrastujące kolory, typu np. biały z czarnym, na które to kolory ponoć reagują najmocniej. Warto więc zawiesić nad łóżeczkiem kręcącą się girlandę-karuzelę z pozytywką i w kontrastujących kolorach, lub bawić się z dzieckiem wszelkiego rodzaju kręcącymi się grzechotkami i kołatkami. Takie zabawki bardzo pozytywnie stymulują rozwój wzroku i mózgu niemowlęcia. Warto także wiedzieć, że niemowlęta w tym okresie uwielbiają także przyglądać się twarzom dorosłych, a szczególnie jeśli robimy do maluszków przeróżne fajne miny. Dzieci widzą wtedy ruch, na który spontanicznie reagują.

Rozwój dziecka w fazie 4-7 miesiąca życia. W tym czasie percepcja dziecka rozwija się coraz bardziej, powodując wzrost ciekawości i rozwój aktywności. Dziecko w tym okresie próbuje już samo zdobywać sobie informacje z zewnątrz, zapamiętując już wszystko, co widzi i słyszy. Interesują go różnorodne bodźce, szczególnie te szeleszczące, piszczące, grające – a więc dźwiękowe (grzechotki oraz inne ruchome i kolorowe zabawki). W tym wieku dziecko zaczyna się też rozwijać myślenie abstrakcyjne zapamiętując znane obrazy, dzięki czemu odkrywa, że osoby i przedmioty istnieją w rzeczywistości, choć w danym momencie ich nie widzi, bo np. są w pomieszczeniu obok. Te umiejętności dziecka rodzice mogą bardzo skutecznie rozwijać i pogłębiać np. poprzez zabawy polegające na chowaniu i znajdowaniu przedmiotów lub siebie samych (np. dzięki zabawie „A kuku”). Świetną zabawą jest także tzw. mata edukacyjna (działa jak plac zabaw i dodatkowo ćwiczy mięśnie dziecka) oraz plastikowe (bezpieczne) lusterko, w którym takie małe dzieci bardzo chętnie się przeglądają.
W połowie tego okresu niemowlęta stają się coraz bardziej ruchliwe (5-6 miesiąc życia). Uczą się wtedy poznawania własnego ciała, raczkowania, sprawnego przekręcania się z brzucha na plecy i chwytania rączkami za własne stopy. To dla nich zarówno niezła zabawa, jak i przyjemność. Warto więc wtedy bawić się z dzieckiem ruchowo, czyli pomagać mu raczkować, delikatnie masować jego ciałko, a zwłaszcza łaskotać, bardzo dużo przytulać i całować. Do zabawy prócz maty edukacyjnej, pomocne będą w tym czasie także materiałowe książeczki z niespodziankami, lub ciągnięta zabawka czy popychana miękka piłeczka, za którą dziecko będzie raczkowało. Zabawki muszą być miękkie i bezpieczne, bo dzieci w tym wieku nagminnie biorą je do buzi. Bardzo dobrze będzie też, jeśli zabawka ma wewnątrz wmontowane przyjemne dla ucha i pobudzające zmysły dziecka dzwoneczki.

Rozwój dziecka w okresie 8-11 miesiąca życia. Dziecko nadal uczy się swojego ciała i ruchu. Zaczyna jednak już świadomie koordynować swoje ruchy, chociaż brakuje mu jeszcze ku temu zręczności. Dzieci pragną już w tym czasie sprawdzać związki przyczynowo-skutkowe, czyli np. rzucają raz za razem zabawkami tylko po to, by patrzyć jak i gdzie upadają. Na tej samej zasadzie potrafią z krzykiem wywracać szklanki z napojami, uderzać w talerze z jedzeniem itp. Uwielbia też w tym czasie, by stale móc coś trzymać w rączce. Trzeba więc wtedy bardzo uważać na dziecko, by nie zrobiło sobie krzywdy z gorącymi płynami. W tym wieku zaczyna tez kojarzyć dźwięki łatwiejszych słów z przedmiotami i ludźmi, dzięki czemu uczą się w tym czasie zrozumieć już niektóre wyrazy. Wtedy właśnie może po raz pierwszy powiedzieć słowo „mama” lub „tata”. Dziecko staje się więc w tym czasie już tak emocjonalnie dojrzałe, że nie wystarcza mu tylko zwyczajne grzeczne siedzenie w jednym miejsce i patrzenie. Chce bowiem wszystkiego dotykać i przemieszczać się, dlatego domaga się, by pomagano mu trzymano je w pozycji stojącej, podrzucano do góry, przewożono i przenoszono.
Mniej więcej w okresie 9 miesiąca niemowlaki powinny potrafić już samodzielnie usiąść i pewnie siedzieć. Ponadto, fascynuje się kolorowymi obrazkami i ilustracjami.
Warto więc wtedy zakupić bogato ilustrowane książeczki, przedstawiające np. zwierzęta lub pojazdy i w trakcie oglądania ich wraz z dzieckiem – naśladować ich odgłosy. To dodatkowo uczy i stymuluje malucha. Ponieważ dzieci z przyjemnością cały czas biorą w tym wieku wszystko do buzi, to najlepiej wyszukiwać książeczki z bezpiecznego i mocnego tworzywa lub np. materiałowe z różnymi niespodziankami.
Pod koniec tego okresu, a więc w 10-11 miesiącu życia, niemowlęta już bardzo sprawnie i precyzyjnie chwytają i poruszają przedmiotami w swoich dłoniach. W tym czasie dzieci zaczynają też fascynować się wkładaniem i wykładaniem przedmiotów z pojemników. Warto więc zakupić np. tzw. ruską lalkę-babę, która w środku ma coraz mniejsze lale, lub duże pojemniki, do których można np. chować klocki. Ważne jest przy tym zróżnicowanie wielkości zabawek oraz faktury i kolorów materiałów, z których je wykonano.

Dalszy rozwój dziecka od 12 miesiąca życia. Roczne dziecko to już dobrze rozwinięte dziecko. Taki roczny bobas przyswaja sobie już dźwięk oraz intonację języka, a nawet wielu języków używanych przez otoczenie. To wspaniały okres do nauki języków. Naukowo udowodniono nawet, że jeśli dziecko w tym czasie przez kilka następnych lat zacznie być izolowane od ludzkiej mowy, to nie nauczy się nigdy normalnie mówić. Warto więc mieć tego świadomość! Rodzice powinni zatem dużo rozmawiać wtedy ze swoim dzieckiem i czytać mu bajeczki. Nie wolno tego zaniedbywać! Z pewnością postępy jakie dziecko poczyni w tym czasie, będą kiedyś procentować, gdy rozpocznie naukę w szkole. Koniec pierwszego roku życia dziecka, to także nauka chodzenia, czyli przemieszczania się w pozycji pionowej, oraz dalszy ciąg nauki dobrego i sprawnego funkcjonowania na wszystkich innych polach jego aktywności. Świetnie sprawdzą w tym czasie ruchome chodziki oraz różnorodne zabawki do ciągnięcia czy pchania, które będą zachęcać dziecko do ćwiczenia bardzo ważnej umiejętności jaką jest chodzenie.
W całym okresie rozwoju dziecka rodzice muszą pamiętać, by wspierać jego rozwój nie tylko w wymiarze emocjonalnym, ale i społecznym. Należy mu więc oferować dużo ciepła i miłości, oraz absolutne poczucie bezpieczeństwa, poświęcania i uwagi. Dziecko musi czuć emanację tych uczuć od swoich rodziców.


Komentarze

Dodaj komentarz

Treść wiadomości:
Nazwa użytkownika:
Adres e-mail:
Kod weryfikacyjny:

Najnowsze osobywięcej

Avatar ItakaAvatar AktywnaMamaAvatar Lena40Avatar Asia71-Avatar teredAvatar mamusiatulusiaAvatar MonmkaAvatar Ann86Avatar Nika36