Tutaj jesteś: Home :: Wolny czas :: Gry i zabawy :: Kolorowy zawrót głowy - czym się kierować wybierając zabawki dla dziecka

Kolorowy zawrót głowy - czym się kierować wybierając zabawki dla dziecka

Gry i zabawyUrodziny, imieniny, święta – przy tych okazjach, a często zupełnie bez nich, obdarowujemy dziecko zabawkami. Czym się kierować dokonując wyboru?

Przede wszystkim bezpieczeństwo
Szukając w sklepie czy internecie zabawek dla naszego dziecka powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, czy są one bezpieczne. Niezależnie od wszelkich atestów, norm i wskazań producenta musimy kierować się własnym rozumem i znajomością dziecka, ponieważ jest wiele trzylatków, które nadal biorą zabawki do buzi, a trzecie urodziny nie są jakąś magiczną granicą, która gwarantowałaby, że tego nie zrobią. Dzieci potrafią też wykorzystać zabawkę w sposób, jaki nie przyszedłby rodzicom (i producentowi) do głowy i z pozoru niewinny przedmiot zamienić w przyczynę  licznych strat i zniszczeń.
Zabawka dla dziecka w każdym wieku powinna być starannie wykonana: bez ostrych krawędzi, luźno wiszących nitek, intensywnego „chemicznego” zapachu. Te dla najmłodszych nie mogą mieć też małych i łatwych do zdemontowania elementów, ale też małych otworków, w których mógłby utknąć palec. Wszystkie elementy, także te ruchome, muszą być umocowane w taki sposób, aby nie dało się ich oderwać. Z kolei mechanizmy powinny być tak skonstruowane, aby dziecko było w stanie je samodzielnie uruchomić. Zabawki dla małych dzieci powinny być łatwe do umycia lub uprania, ponieważ szybko się brudzą, a dziecko często je bierze do buzi. Tworzywo, z  którego są wykonane klocki, musi być odpowiednio twarde, aby łatwo nie pękało, trzeba też co jakiś czas przeglądać zabawki i wyrzucać wszystkie uszkodzone. Farby użyte do malowania drewna nie mogą się łuszczyć i muszą być nietoksyczne. Kupując zabawki wydające dźwięki, warto wypróbować je wcześniej, aby sprawdzić, czy nie są one zbyt głośne, zbyt piskliwe i czy jest możliwość ich ściszenia lub wyłączenia.
Powyższa lista jest długa, a przecież można by ją rozbudować jeszcze o szereg kolejnych elementów, nakazów i zakazów. No i jak rodzic w sklepie ma sprawdzić, czy zabawka nie zawiera szkodliwych ftalanów czy nie wydziela ołowiu...? Na szczęście tu z pomocą przychodzą nam instytucje, które czuwają nad bezpieczeństwem zabawek dla dzieci. Ustalono szereg norm i kryteriów, które zabawka powinna spełnić. W tym układzie rodzicowi wystarcza sprawdzenie, czy wybrany przedmiot takie posiada.

Certyfikaty, atesty, oznakowania
Informacje te powinny być gwarancją jakości. Najczęściej są jednak podawane w formie skrótów, kolorowych logo, których znaczenia trudno się domyślić i zapamiętać.
CE – symbol, który umieszcza na zabawce producent deklarując, że przedmiot został wytworzony zgodnie z normami (są to normy stosowane w Unii Europejskiej). Nie daje gwarancji, że tak jest na pewno. Warto przy tym zwrócić uwagą na to, że europejskie normy są znacznie surowsze od azjatyckich (np. w kwestii ftalanów i innych substancji dodawanych do plastików), więc lepiej kupować takie zabawki, które zostały wyprodukowane zgodnie z normami UE.
Informacja o ateście PZH, IMiDz lub IPCZD – to regulacje polskie. Państwowy Zakład Higieny (PZH) ocenia zabawki pod względem bezpieczeństwa i jakości materiałów,  Instytut Matki i Dziecka (IMiDz) lub Instytut Pomnik Centrum Zdrowia Dziecka (IPCZD) opiniuje cechy użytkowe. Oprócz tego polskie prawo wymaga, aby zabawka zawierała takie informacje: nazwę i adres producenta lub importera, ostrzeżenia (szczególnie o tym, że zabawka nie nadaje się dla dzieci poniżej 3 roku życia), instrukcję obsługi w języku polskim, informację o sposobie konserwacji.
Zabawki mogą mieć też inne certyfikaty, które dobrze świadczą o ich jakości i dbałości producenta o to, aby w ręce najmłodszych trafiał produkt naprawdę bezpieczny:
TUV – nadawany przez niezależne  laboratoria i organizacje.
Fair Trade – dowodzący, że w czasie produkcji zabawki nie brały udziału dzieci.
GOTS – Global Organic Textile Standard – zabawka wykonana jest z bawełny organicznej, która nie zawiera pestycydów i nie jest barwiona środkami chemicznymi.
FSC – symbol umieszczany na produktach drewnianych potwierdza, że drewno wykorzystane do ich produkcji pochodzi z lasów, w których gospodarka uwzględnia ochronę środowiska naturalnego.
PEFC – zgodność produkcji z normami ekologicznymi, ekonomicznymi i społecznymi.

Warto przy tym pamiętać, że wszelkie certyfikaty obejmują zabawkę, a nie opakowania. Rodzice powinni zadbać o to, aby dziecko nie bawiło się nimi, gdyż może to być dla niego niebezpieczne.

Odpowiednie do wieku
Często na opakowaniu widnieje informacja dotycząca tego, w jakim wieku dana zabawka jest polecana i należy na to zwracać uwagę, ponieważ producent bierze pod uwagę rozwój dziecka i dostosowuje zabawki do potrzeb poznawczych dziecka w danym wieku.
Oznaczenie 0+ mają zabawki nadające się nawet dla noworodków, powinny mieć intensywne barwy, noworodek najlepiej widzi kontrast: biel-czerń-czerwień. Jego uwagę zwrócą obrazki, zawieszki, karuzelki w tych barwach. Są to także miękkie kocyki-przytulanki, które mogą towarzyszyć dziecku przez całe dzieciństwo.
Oznaczenie 3+ wskazuje na to, że zabawka jest przeznaczona dla niemowląt w wieku 3-6 miesięcy.  Są to lekkie zabawki do trzymania w rękach, często mają różnorodne faktury, potrząsane wydają dźwięki (grzechoczą, szeleszczą, grają): grzechotki, nietłukące się lusterka, pozytywki.
Oznaczenie 6+ mają zabawki dla dzieci między 6 a 9 miesiącem. Są to piłki, miękkie lalki, zwierzątka, zabawki, w których po naciśnięciu coś się dzieje: zabawka wydaje dźwięk, coś się porusza, samochodziki, ale też książki o grubych kartonowych kartkach (oglądać je dziecko powinno w obecności dorosłego).
Oznaczenie 9+ znajdziemy na zabawkach dla dzieci od 9 do 12 miesiąca życia. W tym wieku dziecko chętnie bawi się zabawkami, które można popychać (taczki, wózki), na których można jeździć, ale lub też klocki do układania wieży, zabawki do kąpieli i do piasku.
Oznaczanie 12+ to zabawki wskazane dla dzieci, które skończyły rok – są to różne klocki, zabawki do zabaw tematycznych (w lekarza, dom, gospodarstwo, mechanika itp.).
Powyżej 3 roku życia przy wyborze zabawki, trzeba się kierować przede wszystkim tym, co dziecko interesuje. Przedszkolaki chętnie bawią się w udawanie świata dorosłych, ale też przebieranie, malowanie, rysowanie. Można też zaproponować gry planszowe i ruchowe, układanki, łamigłówki – w tym wieku bardzo ważna jest wspólna zabawa z dzieckiem i niejednokrotnie to czas spędzony z rodzicem jest dla dziecka o wiele ważniejszy niż najwspanialsza zabawka.


Komentarze

Dodaj komentarz

Treść wiadomości:
Nazwa użytkownika:
Adres e-mail:
Kod weryfikacyjny:

Najnowsze osobywięcej

Avatar malwi36Avatar HanysHansAvatar SylkaAvatar And70Avatar 10august1995Avatar Marcin87chAvatar Greg17Avatar PatrycjaAvatar Anka534